South Beach-metoden

South Beach-metoden bygger på att äta naturliga fetter men undvika kolhydrater. Metoden har utvecklats av läkare och författaren Arthur Agatson från Miami Beach och har kommit att bli en mäkta populär dietform i USA.

South Beach är en mycket populära diet i USA, och kommer alltmer även i Sverige. Namnet kommer sig av att grundaren, läkaren och författaren Arthur Agatson, bor i soliga Miami Beach. Han är specialiserad inom hjärt- och kärlsjukdomar och har använt sina erfarenheter för att utveckla en diet som han tror hjälper till en bättre hälsa. Tack vare dieten och kokböcker i konsten att laga enligt South Beach-metoden har Dr. Agatson blivit mångmiljonär.

South Beach-metoden
South Beach låter som en solig semester och är en populär diet i USA.

Innebörd

Agatsons dietfilosofi bygger på samma grundtanke som till exempel Atkins och GI. Det gäller att undvika kolhydrater, men naturliga fetter får intas i normal form. Det innebär att kött, fisk, ägg, mjölkprodukter, nötter, ost, grönsaker och efterrätter utan kolhydrater anses som lämplig mat. Men till skillnad från bland annat Atkins är South Beach-metoden inte lika hårt hållen. Dieten tillåter en viss del kolhydrater i kosten och dessutom är det tillåtet att inta en del omättade fetter. Poängen med att inte ge för snäva dietramar, är att det ska gå att leva med dieten livet ut.

Intensiv första fas

South Beach-dieten är uppdelad i tre olika faser. Den första fasen är två veckor lång och innebär en strikt diet. På dessa två veckor beräknas 4-6 kg kroppsvikt gå bort. Alla ingredienser som innehåller någon som helst form av stärkelse utesluts ur kosten under den här tiden. Alkohol är bannlyst, liksom grönsaker som majs, morötter, gröna ärtor, rödbetor och aubergine. Den enda olja som får intas är ren olivolja.

Däremot tillåter dieten tillräckligt med mat för att bli mätt även i fas ett. Det handlar således inte om att svälta. Dessutom är det möjligt att dricka sitt morgonkaffe, något som många dieter brukar avråda ifrån. I första fasen ingår minst en halvtimmes promenad.

Stabil fas två

Under den andra fasen mildras den strikta dieten avsevärt. Målet är att vikten ska minska med upp till ett kilo per vecka, inte mer. En långsam viktminskning anses vara hälsosammare än en snabb och det är de flesta forskare överens om. I fas två är det åter tillåtet med stärkelserik mat i lagom doser och vin. Poängen är att hålla ner antalet kolhydrater. Dagen börjas med en frukt eller en brödskiva av fullkorn. Även under fas två ingår promenader i programmet.

Fas tre

När en person kommer över till fas tre ska han eller hon ha närmat sig sin idealvikt. Förhoppningen är att personen i fråga vant sig vid kosten och fortsätter att undvika kolhydrater. Sötpotatis och råris går före vanlig potatis och vitt ris. Fullkornsbröd går före vitt bröd. Det är nästan den enda skillnaden mot gängse kost då vegetabiliska oljor t ex inte anses farliga. Så fort en viktökning kan skönjas är det bara att minska på kolhydraterna ytterligare.

För- och nackdelar

South Beach-metoden anses ha en hel del fördelar. Nackdelarna ses inte som så grava som till exempel LCHF-metoden. Eftersom förbudet mot kolhydrater inte alls är lika strikt i dieten ses inte South Beach som en lika kontroversiell metod och ger heller inte samma risk för en förhöjning av kolesterolvärdet. Studier har visat att kosthållningen enligt South Beach-metoden har en vetenskapligt bevisad effekt.

Gå ner i vikt

Bantningstips

Måltidsersättning Diet Shake
En helt ny och fantastiskt god måltidsersättning!
Pris: 219 kr

Karnitin

Carnitine FX
Aminosyran L-karnitin omvandlar fett till energi.
Pris: 139 kr

Fettförbränning

Burn
Öka fettförbränningen och minska sötsuget!
Pris: 269 kr