Motivation vid viktminskning

För att lyckas med en bestående viktminskning och verkligen orka igenom en omläggning av kost- och motionsvanor gäller det att vara motiverad. Vad som motiverar oss människor skiljer sig något åt. Alla har vi våra mål och drömmar, och genom att tänka rätt går det att hålla motivationen uppe.

Många överviktiga ser vikten som en del av sig själva. För att lyckas banta måste föresatsen vara att det går och att viktminskningen kommer att lyckas. Den som inte tror på sig själv kommer att misslyckas då självbilden påverkar de val vi gör. Det gäller att ge sig själv en verklig chans och att motivera sig själv till en förändring.

Motivation vid viktminskning
Med rätt motivation gör du det självklara valet.

Varför banta och hur mycket?

Det finns många anledningar till att vilja gå ner i vikt. Det kan handla om att känna sig snyggare, vilja ha lättare att röra sig, bli piggare och/eller att ha en vilja att må bättre. Oavsett, handlar bantning om att försöka skapa en långsiktig förändring. Vad är vinsterna med att gå ner i vikt? Genom att hålla fokus på det positiva, blir det lättare att uppnå en reell viktminskning. Det gäller att satsa, ärligt.

Realistiska mål

Det är också viktigt att ha ett mål i sikte, hur många kilo eller centimeter som ska bort. Målet behöver vara realistiskt och inte minst vara definierat. Risken är annars att målet blir en övermäktigt. Det leder garanterat till ett misslyckande. För att underlätta färden går det att lägga upp delmål, som till exempel ett visst antal kilo per månad. Forskare och läkare rekommenderar att en viktminskning inte ska vara större än ett kilo i veckan.

Öka motivationen

För att öka sin motivation kan det vara bra att skriva ner de vinster som en viktminskning ger. Glädjen över att komma i favoritjeansen, lyckan över att känna sig bekväm i baddräkten, eller en bättre hälsa – allt kan skrivas ner. Det kan också vara motiverande att skriva ner vad det är som viktminskningen tar bort – känslan av otillräcklighet, trötthet eller andra besvär som övervikten ger. Ta gärna stöd av en annan person som kan hjälpa till att hålla motivationen uppe, när den egna tryter.

Inte göra det svårt för sig

En viktminskning är en process fylld av minor och svårigheter. Det är lätt att falla tillbaka till gamla mönster, innan nya har befästs. För att underlätta för sig själv kan det vara nyttigt att fundera på vilka situationer som problemen uppstår och försöka undvika dem. Tänk till före. Om ett återfall ändå sker, se det som mänskligt. Det händer alla och det hjälper föga att få dåligt samvete och straffa sig själv för det. Då blir viktminskningen en plåga även för själen.

Positiv attityd

Försök istället att uppmuntra när det blivit rätt och fokusera på det positiva i livet. Se de härliga alternativ som finns. Välj en härlig uppfriskande promenad, istället för soffsittande framför TV:n eller datorn. Njut av de små tingen i livet och unna dig själv andra saker som inte har med mat att göra. Varför inte köpa den där tröjan som är så fin, börja den där kursen som verkar så intressant, eller gå på bio med bästa vännen – utan att köpa godis till? Kanske kan till och med en sportaktivitet locka. Det i sig ger viktminskning och mer energi.

Gå ner i vikt

Bantningstips

Måltidsersättning Diet Shake
En helt ny och fantastiskt god måltidsersättning!
Pris: 219 kr

Karnitin

Carnitine FX
Aminosyran L-karnitin omvandlar fett till energi.
Pris: 139 kr

Fettförbränning

Burn
Öka fettförbränningen och minska sötsuget!
Pris: 269 kr