Motion vid viktminskning

Vikten beror inte enbart på vad vi äter. Det handlar även om att skapa rörelse i livet. Förutom att ge hjälp på vägen vid viktminskning genom en bättre fettförbränning och ett ökat energianvändande, ger motion också mer ork, en mer vaken hjärna och inte minst bättre motivation att möta vardagens alla bestyr.

Kosten är inte den enda aspekten att tänka på vid viktminskning. För att få en reell och bestående effekt behöver kroppen också få röra på sig. Rörelse i form av motion ger en bättre ämnesomsättning och fettförbränning. Det i sin tur ger en känsla av att bli piggare då kroppen fungerar bättre och ett mindre sug efter snabba kalorier – det vill säga socker.

Motion vid viktminskning
Motion är viktigt för kroppen för att hålla sig i trim.

Kaloriförbrukningen vid motion

I olika tabeller går det att ta reda på en ungefärlig kaloriförbrukning för varje meter som promeneras, varje springsteg som kroppen får ta och varje mil som en person cyklar. Det kan te sig som ganska lite, det som kroppen förbrukar. Få tänker på då att när pulsen går upp och kroppen får arbeta ökar ämnesomsättningen även en tid efter träningen. Kroppen är skapad för att röra på sig och motion smörjer systemen så att de fungerar bättre.

Känner mättnad och glädje

Genom den förbättrade ämnesomsättningen minskar känslan av hunger. Motionen ger en känsla av att behöva riktig och sund mat, inte skräpmat som bara gör en tröttare och slöare. Behovet av socker kommer ofta ifrån det faktum att kroppens system går långsamt och trögt, vilket gör att kroppen föredrar intag av socker, som per definition är mycket lättare att omsätta till energi. Dessutom ökar motion kroppens nivåer av endorfiner – de hormoner som ger lyckokänslor.

Lagom bäst

Var och en mår bäst av att träna utifrån sina egna förutsättningar. Det finns mängder med alternativ att välja mellan. Det viktiga är att göra det regelbundet, så att kroppen tränas i lagom doser och jämnt över tid. Promenader anses vara mest fettförbrännande i förhållande till energiåtgång. Det är för många också en god aktivitet som gör det möjligt att samtidigt finna ro och balans i vardagen, och ger därför i den bemärkelsen en dubbel effekt. Men alla former av träning ökar fettförbränningen på det ena eller andra sättet. Det viktiga är att träningen sker med glädje och att den inte blir överdriven. Det gäller att orka fortsätta motionera och se det som en del av vardagen.

Överträning

Frigörandet av endorfiner ger ett glädjerus för en motionär. Kroppen känns stark, hjärnan vaknar och blir pigg och alert. När en person väl kommit över alla trösklar med att känna att det är jobbigt och tungt att motionera, blir träningen till en glädje i vardagen och ett behov. Det finns alltid en risk att känsliga personer känner ett alltför stort behov av att frigöra endorfiner och utvecklar ett begär efter motion. Dessa övertränar ofta kroppen, vilket betyder att muskler och kroppen bryts ner. Det räknas av flera läkare och experter som ett missbruk.

Gå ner i vikt

Bantningstips

Måltidsersättning Diet Shake
En helt ny och fantastiskt god måltidsersättning!
Pris: 219 kr

Karnitin

Carnitine FX
Aminosyran L-karnitin omvandlar fett till energi.
Pris: 139 kr

Fettförbränning

Burn
Öka fettförbränningen och minska sötsuget!
Pris: 269 kr