Montignac-metoden

Den i Frankrike så populära Montignac-metoden innebär ett fokus på blodsockerhalter och glykemiska index. Dieten bygger på att äta rätt typer av fetter och undvika kolhydrater. Däremot är antalet kalorier i en måltid inte särskilt intressant. Trots det är Montignac-metoden mycket begränsande och kan vara svår att hålla.

Fransmannen Montignac tröttnade själv på att vara överviktig. Därför började han studera näringslära och utvecklade sin egen diet, en diet som visat sig bli mäkta populär framför allt i Frankrike, men även utomlands. Fokus för dieten är att kontrollera blodsockerhalten och det glykemiska indexet. Allt annat är irrelevant, som energimängd och vikt på maten.

Montignac-metoden
Fetter och proteiner från fisk är fina fisken enligt Montignac.

Vad innebär dieten

Montignac-metoden är en diet som kan ses som en variant av GI-metoden. Fokus ligger på att insulinhalten ska bli lägre i kroppen. Det är nämligen det, som enligt Montignac är boven i fetmadramat. Vikten av att hålla insulinhalten i kroppen i schack och GI-tankarna skapar en ganska strikt diet att följa.

Kolhydrater är enligt dieten ett otyg, som bör undvikas. Dieten ger också restriktioner för vilken typ av fett som får förekomma och vilka fetter som anses mindre bra. Mättat fett som finns i kött, charkuterier och mjölkprodukter anses inte vara alls lika bra som det som finns i fisk, olivolja och solrosolja. Kaffe, vin och öl bör undvikas i den mån det är möjligt. Montignac förespråkar koffeinfritt kaffe och max ett glas vin per måltid.

Sockerintag och småätande är inte att rekommendera. Dieten förespråkar istället tre ordentliga mål mat om dagen, så att magen verkligen mättas. En praktisk del i dieten är att äta och tugga långsamt.

Särskilda restriktioner

En Montignac-frukost består av råkost. Grönsaker är ett genomgående tema för dieten då den anses sänka GI-intaget. Vitt bröd och vit pasta är helt borttagna från dieten, däremot är fullkorn okej att äta. Enligt Montignac ska inte GI-höga produkter och mättade fetter ätas samtidigt. Även om fullkornsbröd och kött i sig är tillåtet att äta, bör det inte intas samtidigt. Rostade produkter ska undvikas, liksom majs, smör, ugnsbakad potatis och kokta morötter.

För- och nackdelar

Fördelen är helt klart att personen i fråga får en sund mathållning med tre goda mål mat om dagen och att svältupplevelsen helt uteblir av dieten.

Nackdelen är att Montignac är en raffinerad diet, som kan vara svår att följa. För att klara av att lägga om sin kost till dieten krävs en GI-lista och stora kravs ställs på den person som är tänkt att följa dieten. Flera forskare anser att dieten är för sträng för att vara helt nyttig. Det finns inga forskningsresultat som visar på att fett och kolhydrater i samma måltid skulle påverka vikten i någon form. Det har heller inte gjorts några undersökningar på huruvida Montignacs diet fungerar och i så fall hur effektiv metoden är.

Gå ner i vikt

Bantningstips

Måltidsersättning Diet Shake
En helt ny och fantastiskt god måltidsersättning!
Pris: 219 kr

Karnitin

Carnitine FX
Aminosyran L-karnitin omvandlar fett till energi.
Pris: 139 kr

Fettförbränning

Burn
Öka fettförbränningen och minska sötsuget!
Pris: 269 kr