Hitta rätt balans

Ett sunt liv bygger på en balans mellan mat, träning och välbefinnande. Bra hälsa handlar om att ta hand om sig själv, sätta sig själv i fokus och bry sig om sin egen kropp och själ. Alla delar måste harmonisera med varandra.

Det finns många sjukdomar som kan drabba oss oavsett vad vi gör och hur vi lever våra liv. Men det finns en del andra som vi kan påverka själva. Om jämvikten rubbas, drabbas vi av trötthet, magproblem, värk i kroppen, viktförändringar eller andra problem som är relaterade till den fysiska och mentala hälsan.

Det sunda livet bygger på tre lika viktiga byggstenar: kost, motion och välbefinnande. Alla dessa aspekter påverkar varandra på olika sätt. Både kosthållningen och motionen påverkar vårt välbefinnande, samtidigt som vårt välbefinnande och vår mentala status påverkar vad vi äter och hur vi använder vår vardag.

Balans mellan mat, träning och välbefinnande
Det är viktigt med balans i livet.

Kosten

En god kosthållning är relaterad till den energiåtgång som kroppen behöver. Ett stillasittande liv gör att kroppen inte förbrukar så mycket kalorier. Motion eller ett rörligt arbete gör däremot att energiförbrukningen ökar. En enkel regel är att energiintaget ska vara lika med energiuttaget. Men det räcker inte för att få balans i kroppen. Samtidigt är det viktigt att se till att maten ska vara hälsosam i sig. Vi behöver vitaminer, mineraler, enzymer, goda bakterier, kolhydrater och nyttiga fetter för att kroppen ska må bra. Bra mat påverkar vår hjärna, och gör att vi orkar mer, får mindre risk att få depressioner och bidrar till att ge energi åt de hormonsystem som driver kroppens funktioner.

För lite mat är farligt, för mycket mat är lika farligt. Balansen är det viktiga. På det mentala planet är det också farligt att förknippa mat med något negativt, liksom det är farligt att belöna sig själv genom att äta. Det skapar motsättningar på det mentala planet som i värsta fall kan ge ätstörningar.

Motion

Vi människor är skapta för att röra på oss. Men en annan del av vårt fysiska arv är faktiskt att vi är ganska bekväma av oss. Många motionsformer kräver en stor dos självdisciplin och kräver en viss psykisk styrka för att orka genomföra. Även motionen i sig behöver balanseras. Alltför mycket motion och felaktig motion sliter på kropp och själ, medan allt för lite motion leder till ämnesomsättningsrubbningar, fetma och trötthet. Lagom är bäst, heter det ju. Det stämmer fint i motionssammanhang.

Stress

Stress är en stor bov i dramat. Stress leder till allehanda problem och tillsammans med en dålig kost leder stressen till fetma, magproblem och högt blodtryck. En annan aspekt av den intellektuella stimulansen är motivationen. En deprimerad och trött person har mycket svårare att orka förändra sina kost- och motionsvaror. Dessutom skapar ofta stress en lite felaktig bild av vad vi behöver få i oss. Vissa äter mycket socker för att få upp energierna i hjärnan vid stress och överarbete, andra glömmer bort att äta helt. Stressen kräver en hel del av psyket och drar energi i sig. En person som dessutom äter dåligt, blir tröttare och hanterar stressen i vardagen sämre än en person som är fysiskt stark och har en grundläggande god kosthållning. I längden kan tillståndet till och med bli hälsofarligt.

Intellektuell stimulans

Den som beslutar sig för att börja leva ett hälsosammare liv kan lätt fokusera alltför mycket på kost och motion. Visst är de viktiga, men den intellektuella stimulansen och livskvaliteten är minst lika viktig för att vi ska må bra. Den psykiska hälsan påverkar ämnesomsättningen, och kosten påverkar den psykiska hälsan. Allt hänger ihop. Det är därför precis lika viktigt att ta hand om sig själv som person för att förändra sina vanor och få ett bättre och hälsosammare liv vid övervikt.

Gå ner i vikt

Bantningstips

Måltidsersättning Diet Shake
En helt ny och fantastiskt god måltidsersättning!
Pris: 219 kr

Karnitin

Carnitine FX
Aminosyran L-karnitin omvandlar fett till energi.
Pris: 139 kr

Fettförbränning

Burn
Öka fettförbränningen och minska sötsuget!
Pris: 269 kr