GI-Metoden

GI metoden (Glykemiskt Index) är ett effektivt och relativt enkelt sätt för att gå ner i vikt. Börja med att minimera intaget av kolhydrater. Undvik att äta pasta, potatis, bröd och chips de första 3 dagarna.

Koncentrera dina måltider till att inta kycklingsallader, tonfisksallader och se till att ha stor variation av grönsaker. Lägg gärna till ägg och keso för att få med så mycket som möjligt av kostcirkeln. Man kan gärna ha olivolja till måltiderna. Målet är att få bort så mycket kolhydrater som möjligt ur sitt kostintag.

Att gå ner i vikt med GI metoden

Det är lätt hänt att man reagerar i början av GI metoden. Man blir trött och grinig, vilket beror på omställningen och avsaknanden av höga intag av kolhydrater. Då gäller det att förstå att intag av fett kommer att bidra till energi för hjärnan. Det gör ingenting att man äter rätt fetter, då de är bränslecellerna för kroppen, och de är bra bränsleceller och kan ätas med gott samvete.

Det som händer de första dagarna är att kroppen blir mindre beroende av kolhydrater och får istället sin energi genom den lagrade fettet som finns i kroppen.

GI-metoden

Mycket protein, lite kolhydrater

I sex veckor framåt från det att man påbörjade sin GI bantning, så bör man äta mycket protein och intaget av kolhydrater ska fortfarande vara minimal, men inte obefintlig. Dock är det viktigt att de som är köttätare äter mycket kött, medan vegetarianer ska äta mycket av baljväxter samt proteintillskott. Man ska hela tiden hålla i tanke att äta rätt fetter med gott samvete. Målet är att minimera kolhydrater, inte fettintaget. Gör man misstaget att dra ner mycket på fett, kan det medföra att kroppen uppfattar att den befinner sig i ett svälttillstånd. Ägg, olivoljor, fisk, och baljväxter ska inte snålas med.

Givetvis är läsk inget att föredra, inte heller lightläsk. Oavsett bantningsmetod så är all sorts läsk dålig för kroppen. Drick gärna mycket vatten och se även till att motionera regelbundet. Har man inte motionerat tidigare, så kan det vara en starkt bidragande faktor till att man blir överviktig och får sämre hälsa.

Efter sex veckors introduktion till ett sundare liv med GI metoden, kan man börja sakta men säkert äta kolhydrater i begränsad usträckning. Om du tidigare levde på pasta, ris och vita brödsorter, då ska du inte återgå till det. Om du åt pasta 5 gånger i veckan, då räcker det nu med att du äter det 1 gång i veckan. Variera kosten. Ät linser, baljväxter och kikärter till maten. Undvik mat som är snabblagad och välj hellre fullkornproppade basvaror.

Motionera, ät sunt och lev länge.

GI metoden är här för att stanna

Det märks att GI metoden är en av de allra mest populära och även en av de främsta och effektiva dieterna just nu. Måttet på framgång ser man inte minst i bokutgivningen. Det var inte många år sedan det fanns enbart komplicerade samt svårtillgängliga faktaböcker om Glykemiskt Index. Men nu kommer kokböckerna en efter en, laddade med bra och lättförståliga GI-recept. GI metoden är här för att stanna.

Vad är egentligen GI metoden och Glykemiskt index?

Glykemiskt index som i folkmun kallas för GI metoden är i princip ett sätt att mäta hur snabbt blodsockret ökar när du äter ett livsmedel eller en måltid. Ju högre GI värde, desto snabbare tar kroppen upp kolhydraterna, och frigör desto mer insulin och man får högt blodsocker. Om man istället har ett långsamt upptag av kolhydrater, så leder det till en mer utplanad höjning av blodsockret, vilket dämpar insulinet efter en måltid. Strävar man efter att inta långsamma kolhydrater och har regelbundna måltider så bidrar det till att man kan hålla blodsockret på en jämn nivå mellan måltider och får därigenom en sundare fettomsättning och blodfettsnivåer.

Gå ner i vikt

Bantningstips

Måltidsersättning Diet Shake
En helt ny och fantastiskt god måltidsersättning!
Pris: 219 kr

Karnitin

Carnitine FX
Aminosyran L-karnitin omvandlar fett till energi.
Pris: 139 kr

Fettförbränning

Burn
Öka fettförbränningen och minska sötsuget!
Pris: 269 kr