Fettförbränning

Alla dietister och motionsexperter talar om fettförbränning. Den är nyckeln till att få en långsiktig viktminskning till stånd. Fettförbränningen är en del av metabolismen och påverkas av kost och motion.

Fettförbränningen är en del av ämnesomsättningen, metabolismen, och det som vi är ute efter då vi vill minska i vikt. Det är nyckeln till hur kroppen omsätter mat till energi. Alla dietister talar om det och den som vill gå ner i vikt och sedan behålla den nya vikten gör rätt i att lära sig fettförbränningens grunder.

Fettförbränning
Detta är helt fel kostvanor om man vill förbränna fett snabbt.

Kroppens reserv

Kroppen har i grunden tre olika källor som kan omvandlas till energi: kolhydrater, fetter och protein. I första hand använder sig kroppen av kolhydrater eller fetter för att ge energi till cellerna. Proteinerna äter vi gärna för att bygga och bibehålla vår muskelmassa. Men kroppen kan bränna muskler, det vill säga proteiner, för att få energi till arbete.

Vi har alla ett fettlager som reserv för sämre tider. Det är kroppens sätt att lagra energi och i grunden en mycket smart funktion. Det gör att vi överlever en längre tid även helt utan mat. Men om lagret blir för stort, blir vi överviktiga med allt vad det innebär. Dessutom inser vi snart att när vi vill minska på depåerna, så bjuder kroppen hårt motstånd. Den vill gärna behålla sitt reservlager.

Dålig metabolism

En otränad kropp har en dålig metabolism, det vill säga ämnesomsättning. Kroppen går så att säga på sparlåga. En stor del av ämnesomsättningen är energitillgången och energiförbrukningen hos cellerna. Istället för att använda sig av den energi som kroppen får sig till livs, sparar den energin i form av fetter. En otränad kropp kan alltså öka i vikt med mindre energiintag än en tränad kropp, vilket ger en ond cirkel.

Kosten påverkar fettförbränningen

Fettförbränningen beror på vad och hur en person äter och det arbete kroppen utsätts för. Stora måltider sänker fettförbränningen, medan flera mindre mål under dagen håller fettförbränningen på en lagom och jämn nivå. Bantning kan utsätta kroppen för nya utmaningar, som inte alltid är positiva. Om metabolismen är dålig, kommer kroppen att svara med det minskade energiintaget genom att än mer minska energitillgången för cellerna. Kroppen sätts på sparlåga. Så fort en bantande person då börjar äta normalt igen blir viktuppgången ett faktum.

Olika träning ger olika fettförbränning

All träning ökar fettförbränningen, men på olika sätt. När kroppen får arbeta länge och långsamt, bränns mer andel fett. Långa promenader är därför relativt sett mer fettbrännande än att träna intervallträning. Vid intensiv träning gör kroppen först och främst av med kolhydrater. De är lättast att omsätta till energi. Däremot ger den intensiva träningen en högre kondition, vilket i sin tur ökar fettförbränningen. Vid styrketräning belastas kroppens muskler och nya muskeltrådar byggs för att klara arbetet. Musklerna byggs i främsta hand från kolhydrater. Då muskler kräver energi för att fungera, leder en ökad muskelmassa i sin tur till en högre fettförbränning. All typ av rörelse kan därmed sägas öka fettförbränningen.

God fettförbränning ger spinn off-effekt

När kroppen är i god form är fettförbränningen sund. Det ger också ett mindre sug efter snabba energiintag. Sockersuget minskar. Istället ökar behovet av riktig mat. Det i sin tur ger en positiv cirkel som tål mer försyndelser. Även om en person då tar en två veckors semester och latar sig och äter för mycket, påverkas inte vare sig vikt eller hälsa nämnvärt.

Gå ner i vikt

Bantningstips

Måltidsersättning Diet Shake
En helt ny och fantastiskt god måltidsersättning!
Pris: 219 kr

Karnitin

Carnitine FX
Aminosyran L-karnitin omvandlar fett till energi.
Pris: 139 kr

Fettförbränning

Burn
Öka fettförbränningen och minska sötsuget!
Pris: 269 kr